Juist als expert in je vakgebied moet je je blijven ontwikkelen en daarom was ik afgelopen zaterdag bij de Workshop autofotografie, georganiseerd door Autovisie en Kamera-Express op de Parkeerplaats van de Telegraaf Media Groep. De groep bestond uit 13 man en onze ‘docenten’ die dag waren Sytse Dijkstra en Martijn Bravenboer, allebei freelance fotografen en autofanaten.

 

De cursisten konden ook van hun eigen auto's een 'meetrekker' maken

Theorie

Vooraf had ik het idee dat ik qua fotografietheorie weinig nieuws kon leren en dat bleek grotendeels gegrond, maar ik kreeg wel een aantal handige tips van Sytse en Martijn, zeker voor het fotograferen van rijdende auto’s. Een instelling die altijd werkt is, om de sluitertijd van de camera op 1/30 seconden te zetten als de auto 30 km/h rijdt en 1/60 als de auto 60 km/h rijdt.

Wat randapparatuur en filters betreft: een polarisatiefilter gebruik je om de schittering en reflecties weg te halen. Het filter is een stuk glas met hele fijne krasjes erin die het licht afbuigen zodat je minder spiegeling ziet. Een UV-filter gebruik je niet tegen het UV, maar om je lens te beschermen, liever per ongeluk een kras op je filter van een paar tientjes, dan op je lens van honderden of zelfs duizenden euro’s

De praktijk

Na een speedlunch begon het leukste deel van de dag: zelf aan de slag en vooral rijdende auto fotograferen! Er zijn 3 manieren om dat te doen: Meetrekkend, op een ‘rig’ en ‘car-to-car’. De meetrekker is in principe eenvoudig: je volgt met de camera met de langsrijdende auto en schiet zo vaak mogelijk een foto, dan zit er altijd wel 1 goeie foto bij. Je sluitertijd moet niet te ‘kort’ staan, anders zit er in de achtergrond geen beweging.

Fotograferen vanuit de auto waar je zelf in rijdt?

Ja, dat kan en wel met een ‘rig’. Deze werd gedemonstreerd door Sytse en Martijn. Het is een lange stok van 5 meter, opgebouwd uit 5 delen die je met flinke zuignappen op de auto ‘plakt’ om het einde daarvan je camera op te hangen, zodat je al rijdend foto’s van de auto foto’s kan nemen wat vanuit de auto of een andere auto praktisch onmogelijk is. De enige beperking van een ‘rig’ is dat het meestal vertekende foto’s zijn, doordat de camera altijd dicht bij de auto is. Doordat camera en auto een geheel zijn, kan je in de foto veel snelheid suggereren, door de auto heel zachtjes te laten rijden en de lens 2 of 3 seconden open te zetten.

Foto’s maken met slecht licht

Met flitsers kan je extra licht en schaduw toevoegen als dat niet voorhanden is. Met 1 flitser kan je een auto toch mooi uitlichten. Laat een ‘assistent’ met de flitser (met afstandbediening uiteraard) om de auto heen lopen en maak verschillende foto’s die je later in Photoshop ‘over elkaar legt’ en in elkaar laat overvloeien, zodat je 1 perfecte en mooi uitgelichte foto krijgt.

Met je camera 50 cm boven het wegdek

Car-to-car fotografie: liggend in de kofferbak vanuit een Ford Focus stationwagon met geopende achterklep foto’s maken van 1 of meerdere auto’s die achter je aan rijden. Ook al werd er niet hard gereden, de snelheidsbeleving is vele malen de werkelijke snelheid en dan moet je ook nog opletten op compositie en belichting. We hadden bijzondere testobjecten tot onze beschikking: een Chrysler Viper RT/10, die 2 cursisten hadden meegenomen, een Dodge pick-up truck met rust-look uit 1938 en een gloednieuwe nieuwe Ford Mustang die aan ‘ons’ was uitgeleend door Ardea Auto Amsterdam. Even instappen in een van de volgauto’s zorgde voor andere interessante perspectieven.

Nabewerking

Met foto nabewerking onderscheidt de professional zich van de amateur en dat is ook wat mijn klanten aan mijn occasion fotografie waarderen. De auto’s spatten van het scherm af. Bij dit laatste onderdeel van de dag werd een aantal foto’s door Lightroom en Photoshop ‘gehaald’ om imperfecties weg te werken zoals lantaarnpalen natuurlijk de ‘rig’ die op de Mustang vast geplakt zat. Met aanpassingen van kleur, contrast, highlights en lichtcorrectie maak je van een kiekje een mooie foto.

Statische fotografie

Oftewel, auto’s die stilstaan. Dit was natuurlijk gesneden koek voor mij. Al ging het hier natuurlijk om een interessant plaatje, waarbij de achtergrond ook een rol speelt. Bij occasion fotografie is de achtergrond van ondergeschikt belang, deze mag de aandacht niet afleiden van de auto.

Met een frisse blik verder

Als je aan mij vraagt: “Wat heb je nu geleerd in deze workshop?”, dan zeg ik nu hoe belangrijk het is om een objectieve blik te hebben, te houden en te blijven experimenteren fotografie, geen enkele auto foto is hetzelfde. Bovendien zijn Martijn en Sytse zeer enthousiast over het fotografie vak en hebben zeer goed uitgelegd hoe je meer uit je camera kan halen. Als je verder wilt praten over fotografie, stuur dan een mailtje of bel me op 06-24 566 899.