Eén auto is een van de moeilijkste producten om te fotograferen. Helemaal als de ruimte om je auto beperkt is en je achtergrond uit een glazen wand bestaat. Het glas werkt als een doorzichtige spiegel. Je ziet door het glas wat er binnen is en daarbovenop de spiegeling van jezelf, of de auto, of andere niet wenselijke reflecties van langsrijdende auto’s of letterreclame op tegenoverliggende gebouwen.

Afgelopen weekend gebeurde het mij ook: ik fotografeerde een schitterende Ferrari 458 Italia voor een glazen showroomwand. Nou en, denk je misschien: “het is een Ferrari, die valt sowieso op!” Dat was in dit geval anders: de 458 was zilvergrijs met een zwart dak. Een geweldige kleurcombinatie, maar voor een donkere glazen achtergrond lastiger te fotograferen dan je zou denken.

Voorbeelden van hinderlijke reflecties

Die kwamen pas echt aan het licht toen ik thuis de foto’s aan het bewerken was. Op een groot scherm in 2D let je toch op andere dingen dan wanneer je de auto in drie dimensionaal voor je staat. In sommige gevallen kan je met een paar simpele ingrepen reflecties in de foto verminderen, maar helemaal weg krijg je ze nooit.

De achtergrond mag niet te afleidend zijn bij een goeie occasion foto: het ergste wat je kan hebben is een witte auto in de showroom op je achtergrond, terwijl je een zwarte auto aan het fotograferen bent. Ook een witte auto die achter je staat ga je zeker zien in de spiegeling van het glas. Kijk maar naar de foto’s hieronder

Een spiegelende achtergrond werkt mede storend omdat de auto zelf ook een spiegelend object is, zeker als deze zwart is of een andere donkere kleur heeft. Bovendien heeft een auto ook allerlei welvingen waardoor ook spiegelingen vervormen en samen met de glazen achtergrond een verwarrend geheel opleveren. Ook als de auto mat is of zijdeglans, dan nog werkt een spiegelende achtergrond storend.

De oplossing

Zoek een andere plek om je auto’s te fotograferen. Let wel dat je foto’s letterlijk door duizenden mensen gezien gaan worden als ze straks online staan, dus dat halve uurtje of uurtje om een nette plek te creëren zodat de auto het best tot z’n recht komt en maximale aandacht trekt. Als je echt geen andere plek hebt dan voor je showroom met de glazen wand: zet alle witte (of een andere lichte kleur) ergens anders neer en het wil ook wel eens helpen je auto een beetje te draaien zodat deze niet meer parallel met de glazen wand staat.

Wat WIL je toekomstige klant zien?

Je maakt geen mooie foto’s voor de mooie foto’s. Je foto’s moeten informatief, duidelijk en aansprekend zijn. Ze moeten een wauw-effect hebben, waarbij vorm, uitvoering en de staat van de auto goed te zien is. De auto moet alle aandacht van de kijker trekken en deze het gevoel geven: “Ik wil deze auto, NU!” Met meer aanbod op internet dan ooit, zijn foto’s steeds belangrijker om van toekomstige klanten betalende klanten te maken.

En nu?

Geen zin of geen tijd om het allemaal zelf uit te zoeken? Laat hieronder een reactie achter of stuur een mailtje naar info@elmarkonline.net. En als je er wel zelf mee aan de slag gaat, maar graag extra advies wilt, doe hetzelfde: ik kom vrijblijvend bij je langs.