Twee weken geleden was ik op het Driving Business Aftermarket congres, dat jaarlijks op het chique landgoed van Kasteel Vanenburg in Putten wordt gehouden. Daar werd het Nationaal Occasion Onderzoek 2015 gepresenteerd door VWE.

De cijfers zijn hoopgevend, er zijn meer tweedehands auto’s verkocht vorig jaar, dan het jaar ervoor. Ook zijn er door bedrijven meer auto’s aan consumenten verkocht, terwijl particulieren onderling juist minder auto’s verhandelden. Wel is er een trend dat de consument zijn auto langer in bezit houdt, om kosten te sparen en omdat auto’s van steeds betere kwaliteit zijn. Vooral de groep mensen tot ca. 35 jaar doet langer met hun auto, er zijn aan deze doelgroep dan ook minder occasions verkocht en bij kopers onder de 24 is Seat het populairste merk. Had de gemiddelde consument in 2009 na 3.5 jaar genoeg van z’n auto, volgend jaar zal hij of zij pas na gemiddeld 4 jaar op zoek gaan naar een andere.

Ouderen daarentegen wisselen juist sneller van auto. Bij deze mensen zijn Toyota en Dacia populair. De redenen laten zich raden, Dacia is goedkoop en Toyota bouwt de meest betrouwbare auto’s.

Consumenten kopen ook steeds dichter bij huis en dan vooral kleine auto’s uit het A, B en C-segment (Smart, Ford Fiesta, Volkswagen Golf), de voorraden Occasions groeien weer dus er is redelijk wat aanbod dichtbij huis. Voor grotere en exclusievere auto’s wil een klant wel verder reizen. Op zich ook niet zo gek, het aanbod van goede en bijzondere auto’s is ook veel kleiner.

De export van gebruikte auto’s daalt gestaag verder. Er heerst krapte op de occasionmarkt en daarom is de import flink aan het toenemen, maar liefst 24%. Er is vooral behoefte aan jonge kleine auto’s. En je weet wat er gebeurt bij schaarste, dan gaan de prijzen omhoog. Toch verkopen universele autobedrijven deze auto’s iets onder de marktwaarde, zodat ze sneller verkocht worden en de (gemiddelde) statijd laag blijft.

Dit onderzoek is een schat aan informatie voor je autobedrijf. Je weet nu dat je voorraad A en B segment vooral lokaal in de markt moet zetten. Ideaal als je naast verkoop ook onderhoud doet, want lokale klanten willen best bij de auto in onderhoud doen. Vooral jongeren zitten niet vast aan een autobedrijf en je zit immers toch in de buurt. Deze doelgroep kan je mooi binnenhalen met bijvoorbeeld korting op zomer/winterbanden wissel of vakantiecheck.

Bij grotere en exclusievere auto’s zal je meer online moeten doen. Je presentatie en de eerste indruk zijn alles, dus je auto’s zullen perfect op de foto moeten staan, uitgebreide beschrijvingen hebben (geen opsomming van extra’s!) en het liefst een echte video erbij.

Hoe beter je een klant via het internet overtuigd, des te sneller staat hij of zij in je showroom en dan moet het raar lopen als de verkoop niet doorgaat.

Dus, werk aan de winkel en als je niet weet waar je moet beginnen, ik kom je graag helpen. Maak vrijblijvend een kennismakingsafspraak!

Happy selling!