Dit was een van de conclusies die naar voor kwam in het onderzoek dat het Amerikaanse CarStory vorig jaar juli publiceerde. Niet zo gek eigenlijk, want de meeste autobedrijven gunnen zich te weinig tijd om het opmerkingen veld in optimaal te gebruiken. Dat is jammer, want na de foto’s is dit het enige waarmee je auto’s aan kan prijzen op portals als marktplaats en gaspedaal.nl
Hoe het niet moet
Deze laten zich gemakkelijk vinden. Ik zoek naar een Subaru stationwagon voor rond de 30.000 euro. Ik vind een Forrester in Rotterdam. Er staat in de beschrijving een link naar Google Streetview waar we in de showroom kunnen kijken. Da’s leuk, maar het zegt niks over de auto. Vooral de laatste zin slaat als een tang op een varken: “Auto’s onder € 4.500,- worden alleen afgeleverd met het Basic afleverpakket.” Ik bekijk hier een auto van 30 mille, dus ben ik niet geïnteresseerd in een Basic afleverpakket. Gemiste kans.
Focus op de auto
Het maakt niet uit of je een exclusieve, een alledaagse of een bestelauto aanbiedt. Echt elke auto heeft bijzondere eigenschappen die je niet met foto’s kan laten zien. Nieuwe (kostbare) onderdelen, bijvoorbeeld, of iets over het onderhoud en de vorige eigenaar. Ook informatie over de aanwezige techniek of quotes uit testrapporten doen het prima. Dit is extra info die de klant extra vertrouwen geeft in jouw bedrijf. En je weet: hoe meer klantvertrouwen, hoe meer winst.
Tekst templates en lengte
Een template is een sjabloon, dat je als uitgangspunt gebruikt voor je teksten, want bij elke auto uit je voorraad exact dezelfde tekst gebruiken, is marketing-moord, hetzelfde als je eigen ruiten ingooien. Een template geeft je structuur en houvast, het zorgt ervoor dat je sneller je teksten klaar hebt. Qua lengte moet je een ongeveer 100 woorden aanhouden, maximaal 150. Onthoudt bij het opstellen van de tekst, dat je potentiele klant dit leest op de site van autotrack, marktplaats of autotrader. Deze sites hebben een maximaal aantal karakters wat je kan gebruiken.
Waarom al die moeite?
Uit datzelfde Carstory onderzoek en ook vele andere onderzoeken blijkt dat een klant ongeveer 18 verschillende sites bezoekt voordat hij of zij, geladen met informatie een dealer binnenstapt. Maar voordat dat gebeurt moet je wel de juiste signalen hebben afgegeven met je foto’s en tekst. Als je in je beschrijving cruciale info over de betreffende auto kan delen en die te verifiëren is op andere sites, laat je zien dat je weet wat je verkoopt en daarbij aan de klant denkt.
In het voorbeeld wat ik hierboven aanhaalde gaat het om een tweedehands Subaru, geen auto waarvoor mensen in de rij zullen staan. Bij dit soort auto’s is de kans groot dat een ‘vreemd’ merk rijder hier op af komt, dus daar moet je je op richten. En de echte liefhebbers kunnen zo zien of je de auto goed ‘verkoopt’
Call to action
Je eindigt je beschrijving altijd met een call to action: je wilt dat de klant je gaat bellen of mailen, of nog beter direct in de auto stapt om jouw te bezoeken. De kans op bellen of mailen is groter, al zal geinteresseerden eerst je site gaan checken, voordat ze actie ondernemen. Geen probleem, want op de detaipagina van de betreffende auto zullen ze dezelfde tekst vinden die ze eerder op marktplaats lazen en waar staat ook al weer het juiste telefoonnummer of emailadres? Heel simpel: het is de laatste zin van de omschrijving.
Wil je je beschrijvingen bij je auto’s laten checken door iemand die talloze marketing campagnes op Google heeft opgezet en een netwerk van andere tekstschrijvers om zich heen heeft? De eerste is altijd gratis! Laat een reactie achter, bel mij op 06-24 566 899 of mail naar info@elmarkonline.net.